onsdag 22 oktober 2008

Visdomsboken


I tio år letade jag fakta innan jag började skriva om Djingis Khan. Samtidigt skrev jag på det jag kallade "Visdomsboken". Det var ett sätt för mig att börja teckna gestalten, människan, Djingis Khan.

Totalt pillade jag med den i 14 år innan den gavs ut. På många sätt är det den bok jag är mest stolt över.

Nu har den blivit stulen. En uppköpare av utgångna, så kallade restböcker, kom upp på mitt förlag. Han köpte några restupplagor, så föll hans ögon på min "Visdomsbok". Han gav ett skambud, som om boken var rest. 
Lars, min förläggare nekade.  Till slut fick uppköparen boken, men till fullpris. Han köpte hela lagret. 
När min förläggare skickade faktura fick han inte betalt. Sent omsider visade det sig att uppköparens företag gjort konkurs. Han fortsatte att köpa upp böcker som om ingenting hänt och slumpade sen bort dem till antikvariat och andra.

På så sätt har min "Visdomsbok" blivit väl spridd, men varken jag eller mitt förlag har tjänat något på den.

Jag är mycket stolt över boken. 
Jag hittade just en länk till en bokhandel på nätet som jag inte kände till tidigare. Så här skriver de om boken>> 

* * * i det fall texten tas bort från länken ovan lägger jag in en kopia även här ***


Artikelnummer: 9789189660892

Slutsåld



Tankar och visdomsord
På ytan ser det först ut som om boken handlar om dråp och krig på 1200-talet. Så är det inte. Den handlar om att vara människa - och härskare. Att ta makten över sitt eget liv, men även att med framgång leda andra. All civiliserad polityr tycks borta. Ändå är budskapet högst moraliskt, även om det här kallas dygd. Fram träder hur vi människor i alla tider möter motgångar och väljer strider. Både på det personliga planet - och hur stater utövar makt. Författaren lär oss att se sanningen ur ett något brutalare perspektiv än vanligt. Inte utan humor. Det är hela tiden tänkvärt, ibland med en så halsbrytande logik att det stegrar njutningen än mer. Det här är allvarlig visdom förpackad på ett för intellektet förbluffande trevligt sätt

Leveranstid: Slutsåld
Titel: Djingis Khan
Författare: Anders Widén
ISBN: 9189660897
EAN: 9789189660892
Förlag: Hjalmarson & Högberg Bokförlag AB
Bandtyp: Häftad
Mediatyp: Bok
Tryckår: 2005
Utgivningsår: 200503
Språk: Svenska
Antal sidor: 101


1 kommentar:

Wojciech Roszkowski sa...

Super wpis. Pozdrawiam i czekam na więcej.