tisdag 21 oktober 2008

Skrivkurs Härnösands Gymnasium


Det är kul att hålla skrivkurs. Här på Härnösands gymnasium. Oftast kan svensklärare mer än jag om språket, om supinum, ordklasser, allt möjligt. Vad jag kan bidra med är en helt annan infallsvinkel till språket. Jag pratar överhuvudtaget inte om språket utan utgår ifrån att vi vill berätta. 

Tillsammans i skrivkursen upptäcker vi sen hur ord fungerar i olika sammanhang. Hur betydelsefullt det kan vara med små konkreta detaljer. 

Under fyra timmar i härnösand träffade jag omkring 70 elever. Vi skrev omkring 160 texter som alla lästes upp. 

Respekt!

Jag fattar inte vad landets skolminister vrålar om när ha tjatar om att vi har en flumskola som inte funkar. Jag fattar överhuvudtaget inte allt negativt som skrivs om våra skolor. 
När jag kommer ut i den verlkligheten har jag kul, skrattar mycket - och vi lär oss saker.

Nedan lite stämningsbilder från kursen.







2 kommentarer:

Maria L sa...

Hej Anders.

Det är "fröken" som skriver från förmiddagsgruppen igår, tisdag, på Härnösands gymnasium, hon som beskrev tanten i den stora schalen...
På eftermiddagen bad jag mina estetelever om några intryck från författarbesöket:

"Skön!"
"Grym!"
"Du är en skön snubbe!"
"Det var givande."
"Jag har lärt mig nåt."
"Du satte dig inte över oss, därför vågade alla läsa upp."
"Du var inte där för att döma."
"Kom gärna tillbaka!"
"Inspirerande... du som har lyckats trots motgångarna i skolan."

.... fick jag som svar när jag kastade ut frågan. Härligt, va!

Tusen tack! och Hejdå från Maria Lycken

Anders sa...

Tackar!
Jag känner stor värme och det var kul att vara hos Er!!!